Flygvärdinna

För en och en halv vecka sedan kom jag tillbaka från Sverige. Har varit många turer dit på sistone. Först destinationsbyte, sedan vulkanaskan som tvingade mig att bussa till Sverige och nu senast var det av en heeelt annan anledning.

För några månader sedan sökte jag nämligen ett nytt jobb, som cabin crew för TUIfly Nordic, vårt flygbolag. Börjar känna att det skulle vara fint att flytta hemåt av många anledningar, vill ha familjen lite närmare, bla. får min kära syster Pilla en bebis till i höst och jag vill inte missa en till, och framförallt har jag i många år drömt om att bli flygvärdinna. Och äntligen sökte de ny personal!

Så jag skrev ihop ett CV, skickade in detta och inte långt därefter fick jag göra ett servicetest online. Gick vidare från denna omgång till ett personlighetstest som jag också klarade med önskat resultat och när jag var hemma på vulkan-utvilning så hade jag en telefonintervju. Jag blev både glad och nervös när någon dag senare fick en tid för en intervjudag, med bla. gruppövningar, uniformsprovning och personlig intervju. Innan dess gjorde jag dock ett engelskatest eftersom detta också var ett krav.

Måndag 31/5 var det dags för min intervjudag. Landade i Sverige på söndag eftermiddag och min trogna vän och vapendragare Sandra kom och hämtade mig och sedan åkte vi till hennes karl och grillade och njöt av lite vår i Stockholm. Det var jättemysigt! Vi satt ute och surrade ett tag innan jag och Sandra åkte hem till henne och hennes föräldrar och sov där. Det var kul att se familjen Gustavssons residence i Huddinge. :) På morgonen gjorde min kära Sandra the och mackor till mig och sedan fick jag skjuts av hennes snälla pappa till Södermälarstrand.

Lagom till denna dag hade jag fått en spricka i foten och hoppade in på HK med TUI-blå kryckor som jag fått låna av Dr. Hiotakis. Förmiddagen bestod av gruppövningar, sedan åt vi lunch och jag vill tillägga här att en av tjejerna jag åt med precis visste vart Gullgård ligger. Tror till och med hon hade varit där och hon kände min gamla granne Jenny Jonsson eftersom de hade jobbat tillsammans - hur coolt är inte det. :) Världen är liten. När vi ätit upp vår ceasarsallad blev det en kort väntan innan vi kallades in en och en för en personlig intervju. En del kom ut ganska snart och skakade på huvudet. Väldigt Idol 2010. Medan vissa av oss kom ut lika ovetande som innan. Så när denna dag var över och jag med min stora resväska, en dator som jag skulle ta med mig från HK till Rhodos samt min egna väl tilltagna handväska och ett par kryckor tog tåget upp till Ånge så startade nästa väntan. Jag gick som på nålar i drygt en vecka tills jag i tisdags kväll kom hem från jobbet, slängde mig över datorn och loggade in på hotmail, höll tummarna det hårdaste jag kunde och äntligen fick se meddelandet jag väntat på:

"Välkommen på kurs"

Jippie!
Jag blev helt överlycklig och kunde inte sluta fnissa när jag väl fått det efterlängtade beskedet. :) Det känns helt underbart och så spännande! Det känns dock jättemärkligt att jag nu VET att detta är min sista säsong. När ansökningarna kommer och det är dags att önska inför nästa säsong så kommer jag att stå vid sidan av eftersom jag redan vet vad jag ska göra. Verkligen en konstig känsla. Och jag som flyttar runt mellan länder tycker också att det känns en aning skrämmande att flytta till Stockholm. Jag tror tex att jag aldrig kommer att lära mig att åka tunnelbana... (Men det gör jag nog tillslut.) Och jag brukar känna mig livrädd på centralen eftersom alla har så bråttom hela tiden och nästan springer omkull en. Men det känns definitivt som att det är är nästa steg för mig, jag är riktigt nöjd och ser otroligt mycket fram emot att kursen börjar den 11 oktober. Då är det fyra veckor i skolbänken (det kan också vara i ett flygplan förstås... :)) innan jag är flygvärdinna på riktigt.
Alla flickors dröm? ;)


Kommentarer
Postat av: Clabbe

Gud va kul, tror du kommer trivas i storstan =) du får passa dig när du går förbi mig om jag är med på samma plan, brukar ge flygvärdinnorna smäll på stjärten när dom går för bi ;)

2010-06-13 @ 11:16:29
Postat av: Pilla

Ja, tänk att vi var tvungen att utöka familjen för att få dig att komma lite närmare hem ;) Puss puss.

2010-06-14 @ 22:59:32
Postat av: Elin

Jaha, då kanske man skulle kunna få stoltsera med lite nybakt till fröken? Det känns kul att höra att det går som du vill! :) Grattis !!

2010-06-15 @ 00:30:10
URL: http://Lady.bloggplatsen.se
Postat av: Mackan

Så otroligt kul att vi ska gå samma kurs! Som du säger världen är liten! Ha det så bra på RHO innan allvaret i sthlm börjar! :)

2010-06-16 @ 00:01:20
Postat av: Lina

Claes: Jag tror att flygvärdinnor från boja sina gäster numera - så passa dig! ;P



Pilla: Om du bara hade vetat det hade du "legat i" tidigare va?! ;P Haha Puss



Elin: Ser tokmycket fram emot nybakt. Speciellt med en mamma i gips... ;)



Mackan! Det ska bli så kul att jag nästan dör! Ser sjukt mkt fram emot det. Tycker nog att du behöver lite semester på Rhodos innan allvaret börjar dock... ;)

2010-06-16 @ 21:29:34
URL: http://linapinas.blogg.se/
Postat av: sanna

Hej jag heter Sanna Hyvärinen och går andra året handels programmet i Enköping. Vi håller på med en sak vi kallar för ’Nyfiken på ett yrke’, då vi ska intervjua någon som jobbar med det vi vill bli när vi bli stora.



Därför undrar jag ifall jag kan några frågor ? :)

Anledning till att ja frågar din på din blogg är att ja mailat arlanda och massa, men får inget svar! Haha och det ska snart vara klart.





/MVH Sanna Hyvärinen

2010-11-11 @ 16:32:11
URL: http://socosy.blogg.se/
Postat av: Sandra

Hej! Va roligt att du arbetar som lygvärdinna! Jag gick en kurs i Barcelona för de i våras men har nu blivit gravid så mina flygplaner får vänta lite. Men jag tänkte fråga,hur stora krav är det på språktestet? Är det bara Engelska för ditt bolag?



Kram Sandra

2010-12-18 @ 14:26:55
URL: http://[email protected]
Postat av: shayee

hej. jag e 15 år å snart börjar på gymnasiet.. jag ville bli flygvärdinna men jag e inte så lång. jag e bara 156 cm. får man bli flygvärdinna om man e bara så? jag vet att jag har många tid men jag e rädd att jag ska inte bli längre mer.. :D tack

2012-01-11 @ 20:20:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0