Min semester

Nu har jag varit tillbaka hemma i Khao Lak i en vecka och tänkte att det är dags att berätta hur jag hade det på min semester!

Först var vi ju som sagt ett par dagar på Similan och det var som väntat helt fantastiskt! Det var väl inte superskönt golv att sova på i tältet och det var lite jobbigt med fladdermössen/flygande hundarna som bodde ovanför vårt tält och bajsade ner tältet och bajsade in i tältet när man öppnade. Sedan blev vi lite trötta på fisk och skaldjur och uppvärmd bläckfisk. Men sådant kan man leva med, för det är helt fantastiskt att borra ner tårna i vetemjölet.. oj, jag menar sanden. Och det är helt fantastiskt att snorkla i det kristallklara vattnet och se på alla färglada fiskar i olika färger, former och storlekar som ibland till och med simmar på dig och naffsar lite.

En kväll följde vi med på upptäcksfärd för att se på "chicken crabs", några landkrabbor som i Thailand bara finns på Similan. Jag har gjort det tidigare med Anna-Mia, och nu tyckte jag att det var dags för de andra att se dem. Den här gången blev det lite mer spännande eftersom vi avslutade upptäcksfärden med att träffa en helt riktig och vild pytonorm! Hur häftigt som hellst, jag klappade den till och med. Stackars orm, den måste ha varit skräckslagen när lokalguiden sprang ikapp den och plockade fram den ur trädet den gömde sig i. Men det bästa med upptäcksfärden var ändå japanerna.

När vi haft det lugnt och skönt och njutit lite av livet på Similan så åkte vi till Phuket för lite mer äventyr. Vi bodde på Centara Kata, ett av våra blue star hotell i Kata. Ett jättefint hotell där vi hade det riktigt bra. Vi passade på att shoppa lite och slöa vid poolen under vår tid i Phuket. Aud och Niklas kom också ner en kväll så vi var ute och åt med dem och Tessan som också tittade förbi.

Efter tre nätter på Phuket tog vi båten till Krabi och Railay Beach. Railay var riktigt vackert med fantastisk natur, men de som arbetade där var inte riktigt lika trevliga. Generellt var de ganska ogästvänliga och lite arroganta vilket är väldigt överraskande eftersom folket är så otroligt trevligati thailand i övrigt. Jag och mamma åkte in till Ao Nang en kväll för att shoppa, framförallt julklappar, och vi hade en supermysig kväll där. Nästa gång vill jag nog bo i Ao Nang, där det händer lite mer, och ta longtailbåt därifrån ut till öarna och stränderna istället.

Sista kvällen för mig, och näst sista kvällen för resten av gänget (inte för Monika och L-A som kom och överraskade alla utom mig i början av veckan, men de övriga) kom Aud och Niklas dit och firade mammas 60-årsdag med oss. Vi firade med middag på stranden dagen innan hennes födelsedag eftersom hon fyller den nittonde och de skulle ju flyga hem den tjugonde. Men ordnade i alla fall tårta till henne till frukosten dagen hon fyllde, för fyller man 60 tycker jag faktiskt att man är värd två dagars firande. :)

Vi hade kanske en något stressig semester, men den var väldigt bra i alla fall, och  jag tror definitivt att det finns chans att de kommer tillbaka till Thailand i framtiden. Har man väl kommit hit så blir det lätt så. :)

Efter semestern har det varit ganska stressigt här i Khao Lak, jag hade min sista semesterdag på lördagen och jag började jobba 02.30 natten mot söndag. Sedan blev jag sjuk och har varit ganska dålig ända sedan dess, jag orkade dock inte jobba på måndagen och sedan körde jag utflykt, Phang Nga, på tisdagen. Sedan hade vi teamkväll och spelade djungelminigolf på kvällen och sedan var vi tvugna att informera gäster pga. en flygförsening så jag hade flygplats igen natten mot torsdagen (skulle egentligen haft det tidigt på morgonen den då jag började 00.45, var hemma vid 05.00 och började jobba igen 08.30. Som om det inte var nog började jag även jobba 04.00 i lördags morse och var hemma först efter 11.00, sedan var jag dock halvledig och följde med Aud och Niklas till Phuket för att se Avatar på bio. Jag måste ha varit ett fantastiskt trevligt sällskap som sovit ca. 1,5 timme natten innan, men det var mysigt iaf och filmen var jättebra tyckte jag! När vi kom hem från Phuket gick jag ut en sväng och helt plötsligt blev jag skitfull (konstigt när jag inte hade sovit nåt) och tog mig hem på något vänster, sedan vaknade jag idag vid kvart över tre och har varit ganska sliten hela dagen. Men jag har sett en film och ätit Aladdin-choklad och varit på viking och fått mig en fet middag bestående av entrecote, strips och bea. Sedan fick jag mig en fotmassage också, bästa på länge!

Julafton spenderades också på Viking btw, och vi hade väldigt mysigt. Svenskt-danskt julbord erbjöds och vi åt, lekte en julklappslek och avslöjade våran hemliga tomtenisse som vi kört i teamet under hela december. Jag fick duschcreme och bodylotion från Body Shop från min nisse Gunilla och till Stine gav jag ett fint armband.

Jag öppnade också julklapparna som mamma och pappa hade med sig till mig och jag blev jätteglad för allting! Jag måste ha varit väldigt snäll i år! (Kanske för att de aldrig träffar mig.) För jag har fått otroligt fina julklappar!

Av mamma och pappa fick jag en fantastiskt fin klänning som jag är överlycklig för. Jag misstänkte att den låg i ett av paketen så jag öppnade faktiskt den klappen innan jag gick på vikingmiddag och hade på mig den där kvällen till ära.

Min Jimmy Choo-väska fick jag av Pilla med familj, och den var grymt snygg i verkligheten! :) Du har så bra smak Pilutta ;)

Av min andra syster Ika och hennes familj fick jag ett Thomas Sabo-armband med en jättefin berlock i form av ett hjärta med två barn på, en pojke och en flicka, så nu har jag med mig Signe och Rasmus vart jag än går. Fantastiskt fint, jag är superglad! Har alltid velat haft ett sådant armband men glömt att önska mig det av någon, men nu behövdes ju inte det. :D

Sedan fick jag också Stieg Larsson-triologin, ett jättefint läppglans från Make up store, en chokladask, naturgodis och bilder på alla mina älskade barn.

Nu ska jag bara packa innan det bär i väg på nästa semester som är i syfte att förnya mitt visum, och den varar tills på onsdag. Jag flyger 8.00 imorgon bitti och åker här ifrån vid 05.00, men det blir väl inget problem för en rutinerad tjej som mig! ;)

Kuala Lumpur - Here we come!

En julhälsning..

..Till alla mina nära och kära. Jag hoppas att ni har en underbar jul!

Jag återkommer med en uppdatering när livet i Khao Lak börjar lugna ner sig lite efter semester, flygförsening och jul. :)

Tills vidare bjuder jag på en Lucia-bild från Similan. - Vem sa att det inte går att få julstämning här?

En bild säger mer än tusen ord

Imorgon åker vi till Similan, vi kommer tillbaka till fastlandet först på söndag kväll efter två nätter i tält.

Såhär såg det ut förra gången jag var på Similan.

Thaiboxning

Igår var en mycket intensiv dag, Kungen av Thailands födelsedag till ära. Jag blev upphämtad 05.45 för transfer och kom hem vid elva från flygplatsen. Då åkte jag, Aud och Niklas direkt till Phuket och gick på bio! Såg "2012" vilket var en bra biofilm, men kanske lite väl lång. När filmen var slut åkte vi tillbaka mot fastlandet och Khao Lak, hämtade upp Marcus och körde vidare mot en by som ligger lite längre norrut för att kolla thaiboxning! Det var faktiskt riktigt kul! Först när barnen i Felicias ålder (min äldsta systerdotter, 9 år) började fightas så tyckte jag att det var lite hemskt, men Aud försäkrade att det var något de själv ville göra, och motvilligt får jag erkänna att det var ganska kul, det var liksom mer fart på barnen än de vuxna. Och det var inte så blodigt som jag hade fått höra. En kille som gick sista matchen var riktigt duktig och hade lite hopp- och snurrsparkar för sig. (han var vuxen och thai) Då kändes det lite som fighting TV-spel. Typ. :) Cooolt med andra ord. :)

Det var en bit att köra och innan vi kom hem blev vi hungriga så vi stannade till borta i Bang Niang och åt lite på hemvägen så jag var nog inte i säng förrän efter tre. Var hyfsat trött då kan jag säga med tanke på att jag hade varit uppe sedan fem.

Idag gick jag upp ganska tidigt, vid tio, och gick och köpte frukost som jag åt framför ett avsnitt av "One tree hill". Efter det gick jag till poolen som de har på hotellet vid sidan av där jag bor, man får en hadduk och kan bada och sola där för 100 THB så jag låg där någon timme innan Aud och Niclas ringde och hämtade upp mig för att åka till stranden istället. Så då blev det några timmar på White sand beach också. Somnade en stund på stranden också så det var riktigt skönt. Var lite små moln, vilket gör det mycket behagligare. :) Sedan åkte vi till Poseidon och käkade.

Duschade och gjorde mig iordning för att gå och möta mamma, pappa, östen och eva som var tre timmar försnade pga. tekniskt fel... De bor jättefint nere på Countryside så jag tror att de är nöjda och glada ändå. :) De hade med sig massor med förnödenheter till mig! Jag har fått en massa julklappar (var många år sedan jag var så sugen på att öppna klapparna innan jul :)) sedan hade de med sig mina Jimmy Choo-skor och mitt armband. WIII! :) Allt var sjukt snyggt och passade perfekt. Undrar om det finns nåt kvar att beställa...? ;) De säger att väskan var försenad men jag misstänker att den KANSKE ligger i en av klapparna som är med... Hihi. Annars får de skicka den med pappas kollega Åsa som kommer i januari. Så Åsa, om du läser detta, jag hoppas att det är okej ;) Sedan fick jag också en massa tidningar, ost, bregott, kalvsylta, rörost (!), segkakor och naturgodis. Rudolf skickade tunnbröd så ikväll har vi haft fika-kalas hemma med tunnbröd och segisar hemma hos mig! Jag, mamma, pappa, Niclas och Aud :) Ö & E var för trötta och östen lite dålig efter sprutan med vaccin som alla i sverige pratar om och nämner på facebook. (Snälla hitta nya ämnen att skriva statusuppdateringar om, jag är sjukt trött på svininfluensan och Idol (det säger mig liksom inget.)) Åhh förresten så fick jag EN MASSA lussekatter också! Så jag tänkte vara söt och bjuda mina kollegor på det någon kväll i veckan. :) Vidare har min mamma haft uppdrag hemma, hon har handlat underkläder och bikinisar till mig, allt var perfekt men bikiniöverdelarna var lite fel storlek runt om så jag ska se om det går att åtgärda hos någon av skräddarna här i veckan innan vi ska till Similan på fredag.

Det var riktigt härligt att träffa mamma och pappa i alla fall. (Och självklart östen och eva också.) Skönt att ha dem här. Som ni hör har jag haft ett par riktigt intensiva dagar så det är nog bäst att jag får lite sömn innan välkomstmötet imorgon. Två dagars jobb kvar nu och sedan semester!! :)

Full moon party

Igår var jag och åt med Niklas och Odd och deras kompis Marcus. Sedan tog Marcus med mig på en liten barrunda, visade lite andra ställen än Happy Snapper. Det finns alltså variation här med! :) Det var fullmoonparty på stranden. (Inget Koh Phangan direkt, men ändå.) En liten bar som hette Thai Bar var center of attention, orginellt namn och allt ;) Hade en trevlig kväll i vilket fall som hellst, tog det helt lungt och tittade förbi Happy Snapper som avslutning och där var nästan alla mina kollegor. De var i lite bättre form än mig kan man säga. Hmm... :)

Idag har jag arbetat hårt som vanligt, service, siesta, service. Vi åt pizza på Viking ikväll och efteråt så bjöd Ria på nybakta kanelbullar! Mmmm. Imorgon måste jag komma ihåg att hämta mina linser som borde ha kommit nu.

På söndag kommer mamma och pappa, med sig tar hon paketet från H&M som kom idag! :) Wiii, jag kan knappt vänta tills jag får mina nya små saker från Jimmy Choo! Om det är någon syster eller kanske någon annan familjemedlem som vill skicka med lite tidningar och magasin så har jag absolut inget emot det!

Elle, Cosmopolitan, Veckorevyn är mina personliga preferenser. Och gärna någon skvallerblaska också, som NU eller Hänt Bild. ;)

I övrigt kan jag meddela att det har varit en ytters händelserik dag. Låset till dörren på vårt kontor gick nämligen sönder, som tur var fanns det ett fönster som gick att öppna. Så hela eftermiddagen har vi klättrat in och ut genom fönstret för att ta oss till och från kontoret.

Ps. Det har flyttat in en gecko i mitt badrum. Vilken gästfrihet va.