Lokalkändis

Puhaa.. Hinner bara komma hem så blir man lokalkändis och får snacka i radion... Bli inte sura om ni inte får svar på en gång på era kommentarer, telefonsamtal eller mejl. Jag har fullt upp med att skriva autografer...

Den långa vägen hem

Snabba vändningar. Hemma i Gullgård igen. Helt plötsligt! Detta har jag vulkanen på Island att "tacka" för.

Låt mig börja från början.

Vädret började bli bra på Rhodos. Helgen var framme och vi tog oss en utgång på fredagen. Alla gick hem jättetidigt utom jag och Daniel. Fri bar hela kvällen. Tog mig till arbetet dagen efter. Började inte förrän 12. Några av oss fick besked om att åka till Athen eftersom några flyg landat där för att resenärerna skulle ta sig vidare hem till Sverige med båt och buss pga askmolnen. Inte jag, lite besviken ändå - kul att jobba. Men då visste vi inte definitivt än om våra söndagsflyg skulle komma eller inte. Fick ändå jobba ganska mycket den dagen! Ett DK-flyg från HKT hade landat på Rhodos på väg mot STO så jag fick rycka in och hjälpa till där istället tillsammans med Liselotte. Skyndade hem för att få på mig transferuniformen först bara, kände mig riktigt pigg med smink och uniform och en pitagyros i magen efter att ha känt mig ganska sliten innan. Kom hem vid ett-någongång- på natten mot söndagen med planen att möta Ving-guiderna och hjälpas åt att skicka hem dessa gäster morgonen efter. Så långt hann vi inte. När jag satt i sängen och åt min skål med Kellogs Special K och lättmjölk på morgonkvisten så knackade Liselotte på min dörr. "Lina, ändrade planer, vi ska till Athen i em istället." Okeeejjj. Bara kallvatten. Kalldusch och hårtvätt var ett faktum. (Kändes nästan som GC) Visste ju inte när jag skulle få chans att duscha härnäst eller när jag skulle komma hem till Rhodos eller om jag skulle till Sverige eller någon annanstans. Packade en väska. Nästan bara uniform - ett par extra piké, transferuniformen (ifall att) massa trosor och en extra bh. Men också en t-shirt ett par linnen och ett par jeans och mitt smink - man vet ju aldrig. "Vi kanske inte kommer tillbaka på flera månader!" Haha, positivt tänkande!

Högt tempo väntade i Athen! Oj oj oj. Kom till hotellrummet sent på natten. Upp och sända bussar till hamnen ganska tidigt morgonen därpå. Hmm, saknade ett par guider? Ahh - trafikstockning. Fick iväg bussarna. Till nästa hotell för att sända bussar, fick då veta att jag inte bara skulle åka med till hamnen, jag skulle också följa med till Ancona i Italien och vara ansvarig på båten dit. Jag och två guider, Alexi som jobbade sin första vecka och Cissi skulle åka med den båten! Sov en och en halv timme i en liten korridor under denna 21-timmarsfärd, i övrigt var det arbete som gällde! Hyfsat sliten efter detta - underbara gäster som klappade om oss och berättade vilket bra jobb vi gjorde och någon som stack till oss en chokladbit med ett "ni kan behöva lite energi, ni är fantastiska!"  var det som höll oss på benen! :)

Väl framme i Italien försökte vi sova så mycket sömn som möjligt. Klockan 00.00 knackade det på dörren till mitt hotellrum. "Det här är listorna, du åker till Arlanda med buss imorgon."

Cissi och jag började sända bussar morgonen efter, vi hade tre bussar att sända från hotellet och skulle åka med en varsin. Sände iväg den första för att hjälpa till med de andra två. Helt plötsligt kommer Alexi och några gäster med en av dessa två från ett annat hotell så jag och Cissi åkte med samma buss med sikte på att en av oss skulle hoppa över till den första när vi träffade på den igen. Detta hände dock aldrig, den var för snabb så vi kom aldrig ikapp. Dock hade jag kontinuerlig kontakt med chauffören för att höra så att allt gick bra.

Onsdag förmiddag åkte vi mot Sverige. Genom norra Italien, genom VACKRA Österrike, genom hela Tyskland, färja på morgonen efter över till Danmark och på torsdagskvällen vid nio-tiden ankom vi till Arlanda! Sedan fredags kväll är jag nu hemma i Gullgård några dagar för att vila ut så att jag är redo för jobb när jag kommer tillbaka till Rhodos. Jag längtar dit, men samtidigt är det otroligt skönt att vara hemma för som ni kanske förstår så har jag en hel del sömn och vila att ta igen efter dessa intensiva dygn!

En underbar dag

Viken underbar dag! Solguden Helios har varit med oss idag när jag och Olivia utforskat Rhodos stad. Vi började dagen med att besöka Akvariumet som jag inte besökt sedan första dagarna min första säsong. Vi blev attackerade några gånger men kom levande därifrån med hjärtat i halsgropen...

Efter detta begav vi oss till THE MALL 2 där vi tänkte ta en tur med Minitåget. Turisttåget som jag faktiskt ALDRIG ÅKT med tidigare. Men vi väntade och väntade och något tåg dök inte upp. Så vi frågade några taxichaufförer och stationen ligger numera vid Mandrakihamnen igen. Jaha, det var bara att traska vidare. Så småningom kom vi fram, men då hade vi ju missat tåget vi tänkte ta så vi satte oss i en park och fikade lite i väntan på nästa. Jag fikade Pepsi light, banan och äpple. Olivia fikade Pepsi light och kex med baconsmak. Hon har varit i egypten i vinter. Efter en stund blev det kallt i parken så då gick vi ner till hamnen och satte oss i solen på en parkbänk med utsikt över hamninloppet där berömdheterna "Hjorten & Hinden" tronar.

Vi passade på att mata några fiskar och fåglar med äpple och kex när Olivia plötsligt far upp från bänken och ropar "traaaain". Åh, äntligen! Vi sprang dit, löste biljett och hoppade upp. Ombord på tåget fick jag några israeliska beundrare som vid ett tillfälle, när jag frös, till och med erbjöd sig att ta av sig tröjan för att värma mig. Jag tackade artigt nej. Åkturen var faktiskt underbar och jag och Olivia blev varma i hjärtat när vi åkte runt murarna till gamla stan, upp till Monthe Smith där vi fick tillfälle att beundra Olympiaden och vi riktigt njöt av utsikten över hela Rhodos stad som bredde ut sig framför oss på hemvägen.

När vi fått nog med information och intryck för en dag gick vi hem och jag lagade mat åt oss. Fullkornspasta med tomat- och tonfisksås. Väldigt gott om jag får säga det själv. Efter maten diskade Olivia sedan mötte vi upp Marianne och gick och tog en latte på Starbucks. Perfekt avslutning på en perfekt dag. Nu sitter vi här i lobbyn på Friends och knappar på en varsin dator, jag och Olivia. Det här kan nog bli en riktigt bra säsong.

Rhodos <3

Det är så skönt att vara hemma! Hemma på Rhodos <3 Har mitt gamla rum som dock har fått några skavanker under vintern, men snart är det nog helt inbott. :)

Fast det var skönt att vara hemma, hemma också, även om det också var väldigt intensivt. Min mamma och pappa har en ny kärlek och familjemedlem som jag hört så mycket om och nu äntligen fick träffa! De har nämligen adopterat en katt; Mallan. Mallan tyckte också att det var ganska intensivt när jag var hemma eftersom mina systrar och deras högljudda familjer och springande barn också var hemma. Jag älskar er oändligt, men jag kan förstå Mallan också när hon ganska tydligt visade att hon ville följa med mig.

Lite överraskande ändå med tanke på vilken röra jag ställde till i mitt ur- och i-packande... Var kanske bara enda platsen hon fick plats på.

Men så är det när man byter hem helt plötsligt! Och klimatet här är ju liiiite annorlunda än Thailand än så länge. Jag håller bokstavligen på att frysa ihjäl. Tack mamma för att du skickade med mig nya, vaaarma ullstrumpor.

Och tack min kära ex-roomie Sandra för att du hämtade mig på Bromma flygplats, bjöd på McDonken och gjorde mig sällis på mitt hotellrum i torsdags innan jag skulle åka från Arlanda tidigt i fredags morse. Det var HELT underbart att träffa dig raring! Och för er andra som har undrat - jag hann med min anslutning på CPH flygplats, trots att jag bara hade 30 min från att flyget landade till att nästa gick. SAS-damen som checkade in mig på Arlanda förtjänar också en ros. (övervikt, jag?)

Nu ska jag gå och lägga mig och sova, imorgon ska jag se om det finns något jag inte sett här i Rhodos stad och svara på några Guide Online mail hoppas jag. :) Olivia är halvledig så jag kanske tar henne med mig som sällskap under min rundvandring i stan i alla fall.

Solguden Helios - visa vad du går för!

Natti!

Time flies

Hemma i Gullgård igen efter en eftermiddag i Sundsvall. Shoppat en del och ätit pizza. På vägen hem kommer jag på att jag glömt min väska på pizzerian. Väska med mobil, körkort, kreditkort, pass, patientbricka, kontanter och alla andra kort jag har typ. Oopsii. Mamma fick panik och slängde sig nästan över ratten för att min syster Pilla skulle vända om, själv har jag väl en lite mer avslappnad inställning så vi ringde dit och de hade hittat den och eftersom vi ska tillbaka imorgon så hämtar vi den då istället. Inte mycket att stressa upp sig över alltså.

Sedan jag kom hem har jag mest tillbringat tiden med att äta. Sista månadernas diet skulle vara helt ovärt om jag hade varit tvungen att stanna här mycket längre alltså. I söndags var det påskbuff´e med lax, ägg, köttbullar, omelett osv osv osv med glass och annanaspaj till efterrätt. Plus en massa påskgodis! Igår fick jag en annan av mina beställningar, stuvade mackisar och korv. Och på kvällen blev det ett glas vin och EN MASSA ost och kex. Och idag slank det alltså ner en pizza. Shit, det blir svältkur en vecka nu för att jämna ut tror jag.

Jag började dagen idag med ett trevligt besök hos tandläkaren. Var hos en annan än han som jag brukar gå till och han var lite mer hårdhänt men det var ändå helt okej. - Jag är ju som lite av ett tandläkarfan jag. Jag har aldrig haft några hål men jag har dock haft flera början till hål tidigare, men inte ens de var kvar nu. YES! Sista årens tandborstmani har alltså gett resultat.

Sedan åkte vi som sagt till stan. Med hem följde två nya BH:ar, fem par trosor och två linnen - allt från Change. En vit kläning från VILA, vita tygskor från H&M, fyra pocketböcker inköpta på Akademiebokhandeln och en hel del bra att ha saker från Apoteket, som ansiktsrengöring, sådana "floss glide"-tandtrådsgrejer (de är de bästa), hudkräm och lite annat smått och gott. Får ju med mig en hel del nya kläder till Rhodos också, för jag beställde ju ganska mycket från H&M för några veckor sedan och allt var fakiskt jättefint och satt som en smäck. :) Asnice!

Imorgon tänkte jag börja dagen med ett besök på vårdcentralen. Först för att få svinis-sprutan och sedan ett besök hos doktorn som ska kolla min hals och förhoppningsvis ge mig en remiss för att ta bort halsmandlarna. På något sätt måste jag bli av med dem. Efter det blir det en till tur till Sundsvall. Jag har några fler ärenden som ska uträttas också har jag en klipptid på Persson´s. Menyn för morgondagen lovar taccos hemma på kvällen. Sedan måste jag packa! Är ju snart dags att lämna landet igen.

Time flies!

Mellanmål

Kanelbulle och mellanmjölksmellanmål. Livet i Sverige är helt okej ändå. ;)

Dykcert

Igår fick jag äntligen mitt dykcertifikat! jag gjorde mina sista två dyk och mina sista övningar ute vid Similan och det var heeelt underbart! Jag såg en bläckfisk, tre sköldpaddor och en - trumvirvel - HAJ!!!! (Shark - du skulle ha varit med! ;))

En leopardhaj såg jag, den låg på botten och sov. Tror jag, jag är ju inte helt säker på hur fiskar ser ut när de sover. Stooor var den iaf. Så grymt häftigt. Bläckfisken är jag dock inte helt övertygad om att det faktiskt var en bläckfisk, den var nämligen lite märklig. Förutom att den hade vrålmånga armar så skiftade den nämligen färg. Först var den typ svart men när den rörde sig, jagade mat och gömde sig osv, så blev den VIT! Så det kan också ha varit en alien.

I måndags hade vi kickdown, lekte lite lekar på Phuket innan det började regna för mycket och sedan åkte vi till en resturang och käkade lite halvdålig thaimat. Jag hade semester i tisdags men jag hade ändå servicetelefonen så för min del var det trots regnet också en väldigt torr tillställning. Men vad tusan, jag skulle ju dyka dagen efter så det gjorde inget. Jag fick en present av Christina där iaf, två CD skivor med en massa dansk musik och låtar som vi lyssnade sönder förra sommaren på Rhodos. UNDERBART! Så i mitt flyttstädande och packande har jag sällskap av Rasmus Seebach, han är SÅ bra! Hursom, jag som normalt är stoneface när jag byter destination hade ett smärre sammanbrott när jag lämnade Christina på Kickoffen - Fy vad jobbigt det var!

Nej, nu måste jag fortsätta med mitt packande så jag hinner ta lite manikyr, pedikyr och någon massage idag innan jag lämnar landet där allt sådant är möjligt på samma dag även för en fattig reseledare som mig...