Två dyk senare

Igår tillbringade jag dagen utanför Similan Islands. Jag gjorde där mina första två dyk i min dykutbildning. Det var heeelt underbart. Jag såg två sköldpaddor, en "frogfish", någon sorts ål som stack upp ur botten och drog sig tillbaka när man kom närmare och en hel del andra fiskar och varelser som bor i vattnet. Imorgon gör jag mitt tredje och fjärde dyk och jag kan knappt vänta! När morgondagen är över så är jag också innehavare av ett dykcertifikat. :)

Av någon anledning tror jag dock inte att det kan bli mycet roligare än vi hade igår alltså. Alexander, instruktören som jag dyker med är väldigt trevlig och en skön kille. När vi var på väg upp efter sista dyket igår så skulle vi köra "alternativ luftkälla". Vi hade gjort vårt säkerhetsstopp på fem meter innan vi gick upp och där tecknade han åt mig att jag skulle låtsas att jag var utan luft (det tillhör kursen), och att jag då skulle andvända alternativ luftkälla på vägen upp. Så jag gör som han säger, fångar hans uppmärksamhet, tecknar att jag är utan luft och vill dela med honom, ta hans extra lufkälla. Han lyfter då armarna i ett godkännande så att jag kan ta hans extra regulator. Jag kollar inte så noga utan fifflar lös regulatorn, tar ut min vanliga ur min mun för att ta den andra i munnen. Alexander tittar då bort ett ögonblick och när han kollar tillbaka hinner han precis se mig flyta omkring med ett förvånat uttryck i ansiktet och regulatorn i munnen med fel ände... Det kom liksom inte så mycket luft därifrån. Vi kollar på varandra och börjar asgarva i samma ögonblick, sedan kunde vi bara inte sluta. Jag kan här tillägga att det inte är helt problemfritt att få ett skrattanfall under vattnet! Haha. Jag tror aldrig att jag har skrattat mer i hela mitt liv. Efter att ha fått in massor med vatten i munnen och masken och sjunkit och stigit så når vi tillsist ytan där vårt skrattanfall fortsätter. Hans fortsatte sedan ungefär hela vägen hem och även vidare under resten av kvällen. Han berättade även detta för alla på båten, så ett tag var det mycket trafik till platsen där jag satt, alla ville se mig för att skratta lite extra åt mig. Härligt när man kan glädja sina medmänniskor tycker jag. ;)

Innan dess hade vi dock träffat på en sköldpadda. Det gjorde vi med en gång när vi kom i vattnet. En stor en! Sedan går vi ner några meter då jag gör "sköldpaddstecknet" med händerna till Alexander och pekar neråt. Han gör då det igen själv och nickar, typ som att "jaaa, lilla gumman vad duktig du är på att göra sköldpaddstecknet..." Så jag gör det igen och igen och han fortsättar att nicka berömmande. Tills han äntligen förstår och pekar neråt lite frågande...? JAA! Det är ju det jag försöker säga liksom, du har en till sköldpadda rakt under dig! Haha :)

När jag lade mig för att sova igår kväll så fick jag bara en här fantastiska undervattensvärlden framför ögonen, vad fantastiska saker man missar på land alltså! :D Nu ska jag gå och lägga mig så att jag är pigg och utvilad tills imorgon! :)

Puss och godnatt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0